La iniciativa “Els apicultors i les abelles” difondrà la feina dels apicultors a les escoles catalanes. Durant el curs 2015-2016 es volen programar un centenar de xerrades arreu del territori.

Apropar als més petits l’experiència de l’apicultor i la importància de les abelles en els nostres ecosistemes. Aquest és l’objectiu del programa “L’apicultor i les abelles”, engegat per el sector apícola d’Unió de Pagesos. La iniciativa recull el testimoni d’una altra campanya, “Divulgació del món de les abelles”, que entre 2008 i 2012 va impulsar xerrades a 133 centres educatius, difonent la pràctica de l’apicultura  a gairebé 7000 escolars catalans. Durant aquest període, el patrocini del Departament de Medi Ambient fou importantíssim per entendre l’èxit d’aquesta empresa i la llarga cua d’escoles que s’interessaren a participar-hi. Malgrat que actualment el sector apícola no disposa dels mateixos recursos, intentarà tenir la mateixa bona acollida. L’objectiu, durant el curs 2015-2016, és fer cent visites a escoles catalanes.

escoles2.

 

Els materials didàctics

Els apicultors disposaran d’un esquema teòric base, així com del material logístic necessari (cartells il·lustratius, DVD) per realitzar les xerrades. Uns continguts que ajudaran com a suport a les persones poc acostumades o avesades a parlar en públic, i facilitaran la tasca didàctica. Les quatre associacions i la cooperativa els distribuirà com a complement útil per als participants de la xerrada, no pas com a pauta rígida que s’hagi de seguir durant la visita. “L’apicultor i les abelles” espera transmetre els coneixements relacionats amb l’apicultura de forma fresca, amena i directe. Apostar per unes visites menys acadèmiques i més narratives de l’experiència dels apicultors en la seva feina. Excitar l’interés dels nens per l’apicultura, deixant que interactuïn lliurement amb l’apicultor i alimentin tant com vulguin la seva curiositat.

El ventall de temes a tractar és immens i s’intentarà adequar als interessos dels alumnes: la importància de la pol·linització de les abelles en la producció d’aliments, la seva anatomia, la biodiversitat dels ecosistemes i la producció agrària, quina és la seva organització social, com distingir-la d’altres pol·linitzadors com ara les vespes, els productes que se’n poden derivar (mel, pol·len, cera), la tipificació segons la seva coloració , les plantes mel·líferes, o bé altres matèries que els professors tractin a les aules. L’activitat es programarà en les dates més compatibles entre les escoles i els apicultors. Tothom que vulgui participar d’aquest projecte que es dirigeixi als telèfons dels presidents de l’Associació Catalana d’Apicultors, l’Associació d’Apicultors de Barcelona, Apicultors Gironins Associats, la Societat Cooperativa Apícola Tarragonina i Apicultors Lleidatans Associats.

Experiència pilot. La Setmana de la Biodiversitat. L’opinió els apicultors i els professors.

Les Nacions Unides van declarar el 22 de maig com el Dia Internacional de la Diversitat Biològica. Per celebrar-ho, les escoles van celebrar activitats que tractaven la matèria durant la setmana del 18 al 22 de maig. Cinc apicultors van visitar escoles properes a la seves explotacions per explicar als nens l’experiència de treballar amb abelles.

Els responsables de l’escola Ribera d’Ondara, entre Sant Antolí i Vilanova, destaquen: “És una bona manera de donar a conèixer als infants la biodiversitat més pròxima, d’una forma activa i amena. Des del nostre centre estem oberts a rebre qualsevol altra proposta d’aquest tipus els propers cursos”. En la mateixa línia, la professora Joana Pagès, de l’Escola Pla de Girona, apunta: “Els alumnes han après moltes coses de les abelles que desconeixien: com s’organitzaven, com i quant vivien, la quantitat de mel que podien produir i altres curiositats que només una persona entesa en el tema sap. Al final de la xerrada han pogut fer preguntes.  Els ha agradat molt també poder veure algunes de les eines que utilitzen, doncs l’Àngel ha portat un casc, uns guants i l’aparell de fer fum ( que no recordo com es diu). Esperem poder repetir el curs vinent, doncs ens ha agradat molt”. Àngel Noguer, president de l’Apicultors Gironins Associats (AGA), també mostra la seva satisfacció: “És molt agraït veure com els petits s’interessen per la teva feina i volen saber com treballes”.

Àngel Noguer ensenyant el material de l’apicultor a l’Escola Pla.

Les visites també foren molt útils per recollir les suggestions del professorat.  L’equip directiu del Col·legi Sant Oriol, de Barcelona, apunta que “el tema ha estat molt interessant i adequat per al cicle mitjà, i que la conferenciat era una persona amb molts coneixements del tema”. Al mateix temps, suggereix que “la teoria hauria d’escurçar-se una mica, i dedicar més temps a l’observació de materials i al tast de la mel. Però som conscients que el temps era limitat”.

escoles1

L’experiència també ha estat molt enriquidora per als apicultors, que han pogut enriquir-se amb l’interés i la curiositat dels nens. Jesutxo Rodríguez, que va visitar l’Escola de Les Avellanes, comenta: “Vaig intentar explicar la importància de la conservació de la  biodiversitat, i el gran marge que encara tenim de millora… Després vaig explicar vida de les abelles amb la projecció d’un vídeo, cartells divulgatius i materials d’apicultura de la nostra empresa. Abans de marxar, vaig fer una petita entrega a cada alumne d’un potet de mel. Jo no parava de fer preguntes per saber fins a on arribaven els seus coneixements. Vaig conèixer les seves inquietuds, i vaig adonar-me que són capaços de fer preguntes o deduccions força intel·ligents! Els adults no aprenen tant ràpid perquè creiem que ja ho sabem tot. Els nens són molt agraïts, en aquest sentit. Recomano a tots els apicultors amb una mínima sensibilitat envers els petits que es presentin voluntaris per explicar el mon de les abelles i la nostra professió a totes les escoles de Catalunya”

 

“La importància de les abelles”. II concurs per a escolars de L’ASAB.

L’Associació d’Apicultors de Barcelona (ASAB) torna a convocar un certamen per difondre el coneixement de les abelles i el seu entorn ambiental entre els alumnes de sisè de primària de tot l’Estat espanyol. Els interessats poden dirigir-se a l’associació mitjançant el correu electrònic (asapibar@gmail.com) o telefònicament (Samuel Ramal: 609967439). Les bases del concurs són les següents.

  • Caldrà presentar un treball divulgatiu sobre abelles.
  • El conjunt del grup aula de cada escola comptabilitzarà com un únic participant
  • Aquest treball s’haurà de poder exposar en un mural de 180cm d’alçada i 100cm d’amplada.
  • El format del mural serà sobre fons plàstic o teixit. S’acceptaran totes les tècniques i materials: collage, fotografia, pintura, etc.

 

El termini de presentació dels treballs és el 27 de novembre d’enguany. El 10 de desembre es publicarà el nom de les escoles que hauran obtingut el primer, segon i tercer premi, que rebran un taló nominatiu amb 500€, 350€ i 250€ respectivament.

Guillem Carreras, Juny’15

Advertisements