57

Pintura de Marcel Riera Pàmies

 

A SANTA COLOMA DE QUERALT, M. RIERA PÀMIES

 

Vila serena, clara, acollidora

terra aspriva d’ametla, d’ordi i blat;

la glaçada a l’hivern, dominadora…

a l’estiu, l’aire prim, enjogassat!

 

Vila comtal, pagesa, teixidora

bells monuments, vestigis del passat,

i una plaça major, ampla i senyora

i una font i un castell aclivellat

 

Oh, quina dolça pau arreu impera,

solquen el cel un núvol i un pardal

el temps detrua ací ritme i fal·lera

la gent els braços t’obra amb to amical!

Et trinc a dintre el cor, Vila encisera,

al cor: Santa Coloma de Queralt

 

 

POEMA D’HERMENGILD CARRERA I MIRÓ.

 

Ja vaig el campanar! La creu senzilla

en mostra en son penell vetllant la llar

pels gòtics finestrals el bronzo hi brilla…

Quin goig em torna al cor son repicar!

 

Repiqueu, oh campanes de ma vila!

No pareu de brandar! Toqueu ben fort!

Vostre so dintre meu tal plaer instal·la

que de joia en mos ulls traspua el cor.

 

Ja hi sóc! Arreu en veig cares amigues;

l’accent de son llenguatge, com em plau!

Casal e mos passats, beneit sigues!

Vinc a tu per morir-hi en santa pau!

 

Vull en sia de mos ossos sepultura

la que en fou ma vida niu gemat;

cobejat per eix cel, ja més ventura

no demana mon cor atribolat.

 

Que aquí hi tinc els records de ma infantesa

aquí guardo enterrat un somni bell,

una hist`ria d’amor que bé l’ha apresa,

a còpia de plorar, el meu cervell;

 

Aquí hi ha la suor dels pobres avis

amassada am el fruit del seu treball;

aquí, per a venjar fondos agravis,

en va córrer de sang un devessall;

 

Aquí franca amistat els cors ajunta,

aquí té un ferm pilar la religió….

Si algú el que és la Pàtria vos pregunta

digueu-li que la Pàtria és tot això

 

MISTERI

Quin escriptor català molt famós va escriure: “Santa Coloma de Queralt és trista, ombrosa, plena de sorpreses arquitectòniques, d’aspecte impenetrable, de molta estampa”.

 

Juliol ’14

 

